Segmentatiecriteria
Onze segmenteringscriteria zijn het resultaat van statistische studies. Deze studies tonen aan dat het aantal en/of de ernst van de schadegevallen rechtstreeks verband houdt met de kenmerken van de verzekerde persoon en/of het verzekerde voertuig. Deze kenmerken helpen om het risiconiveau van de te verzekeren persoon en/of het te verzekeren voertuig in te schatten. Afhankelijk van het risiconiveau aanvaardt Stellantis Insurance het risico en bepaalt ze het gepaste tarief. Dezelfde criteria zijn van toepassing op al onze contracten, ongeacht het verkoopkanaal.
Aanvaardingsregels
De volgende criteria worden in overweging genomen bij het aanvaarden van de Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen en om de voorwaarden te bepalen die van toepassing zullen zijn bij aanvang van het contract:
- De leeftijd van de hoofdbestuurder (HB): statistieken geven aan dat jongeren meer ongevallen veroorzaken en dat de ongevallen ernstiger zijn; een toename in het aantal ongevallen treft ook oudere bestuurders.
- Datum van uitgifte rijbewijs HB: statistieken geven aan dat hoe recenter het rijbewijs is, hoe meer risico de bestuurder loopt op een ongeluk.
- Het land van inschrijving van het voertuig: we dekken enkel voertuigen ingeschreven in België in overeenstemming met onze vergunning voor BA-autoverzekeringen.
- Het aantal schadeclaims in de afgelopen 5 jaar: statistieken tonen aan dat hoe minder ongevallen de bestuurder heeft gehad in de afgelopen 5 jaar, hoe minder nieuwe ongevallen later worden waargenomen.
- Het aantal jaren zonder schadeclaim: statistieken tonen aan dat bestuurders die lange tijd geen ongevallen hebben gehad minder ongevallen veroorzaken en bestuurders die onlangs ongevallen hebben gehad meer ongevallen veroorzaken.
- Voertuigvermogen-kW: statistieken tonen aan dat hoe krachtiger een voertuig is, hoe hoger de frequentie en ernst van ongevallen.
- Waarde van het voertuig: Er is een correlatie tussen voertuigen met een hogere waarde en een hogere kost van ongevallen dan bij voertuigen met een lagere waarde.
- Gebruik (privé/professioneel): het aantal ongevallen bij professioneel gebruik is groter dan het aantal ongevallen bij privégebruik.
- Achtergrond verzekeringnemer of bestuurder: als een verzekeringnemer of bestuurder betrokken is geweest bij een of meer van de volgende gevallen, hebben we vastgesteld dat de schadefrequentie en de kosten hoger zijn, wat een weigering van de verzekering kan rechtvaardigen: in het geval van een ongeval onder invloed, vluchtmisdrijf, opzettelijke schade, intrekking van het rijbewijs, fraude of het verbergen van informatie, niet-betaling van een premie.
Criteria voor prijsstelling
De volgende criteria worden in aanmerking genomen bij de berekening van de premie voor de Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen en kunnen in de toekomst een invloed hebben op de voorwaarden van het contract. Ons doel is om een premie te bieden die rekening houdt met het risico en de schade die we zullen vergoeden. De volgende elementen dragen bij aan deze berekening:
- De leeftijd van de hoofdbestuurder (HB): statistieken geven aan dat jongeren meer ongevallen veroorzaken en dat de ongevallen ernstiger zijn; een toename in het aantal ongevallen treft ook oudere bestuurders.
- Leeftijd rijbewijs HB: statistieken geven aan dat hoe recenter het rijbewijs is, hoe meer risico de bestuurder loopt op een ongeluk.
- Het adres van de HB: statistieken tonen aan dat inwoners in sommige geografische gebieden meer ongevallen hebben dan inwoners in andere gebieden.
- Het beroep en/of de activiteit van de hoofdbestuurder: ongevallenstatistieken verschillen afhankelijk van het beroep en de activiteit van de hoofdbestuurder.
- Het aantal schadeclaims in de afgelopen 5 jaar: statistieken tonen aan dat hoe minder ongevallen de bestuurder heeft gehad in de afgelopen 5 jaar, hoe kleiner de kans is dat hij/zij een ongeluk krijgt.
- Het aantal jaren zonder schadeclaim: Op dezelfde wijze tonen statistieken aan dat bestuurders die lange tijd geen ongeval hebben gehad minder ongevallen veroorzaken en bestuurders die onlangs ongevallen hebben gehad meer ongevallen veroorzaken.
- De duur van het schadeattest: de bestuurder met een officieel attest van minstens 5 jaar stelt ons in staat om het risico op een ongeval in de toekomst beter in te schatten dan de bestuurder met een korter attest.
- Voertuigvermogen-kW: statistieken tonen aan dat hoe krachtiger een voertuig is, hoe hoger de frequentie en ernst van ongevallen.
- Gebruik (privé/professioneel): het aantal ongevallen bij professioneel gebruik is groter dan het aantal ongevallen bij privégebruik.
- Professioneel gebruik: statistieken tonen ook aan dat voor professionele klanten het type sector waarin ze actief zijn van invloed is op de kans op een ongeval of schadeclaim.
- Het aantal afgelegde kilometers: Statistieken tonen aan dat bestuurders die minder reizen minder snel een ongeval veroorzaken.
- De aanwezigheid van een occasionele jonge bestuurder: statistieken tonen aan dat de aanwezigheid van een occasionele jonge bestuurder achter het stuur van een voertuig het aantal en de ernst van de ongevallen met dit voertuig doet toenemen.
- Een op gebruik gebaseerde score (Usage Based Score): er wordt vastgesteld dat bepaalde rijomstandigheden en rijgedrag in correlatie staan met het risico op een ongeval.
- Aantal extra bestuurders: Statistieken tonen aan dat hoe meer bestuurders gedekt zijn door de polis, hoe groter de kans op een schadeclaim.
- Voertuigtype: Bepaalde voertuigtypes (bv. bestelwagens) hebben statistisch gezien een grotere kans op een ongeval of een schadeclaim.
- Brandstof van het voertuig: Het brandstoftype is ook statistisch gecorreleerd met de kans op een ongeval of een schadeclaim.
- Leeftijd van het voertuig: Statistieken tonen aan dat oudere voertuigen vaker en ernstiger verongelukken dan nieuwere.
- Waarde van het voertuig: Voertuigen met een hogere waarde zijn gecorreleerd aan een hogere kost van de claim dan voertuigen met een lagere waarde.
- Schorsing of intrekking van het rijbewijs in het verleden: Een dergelijke straf is gebleken van invloed te zijn op de kans op een ongeval.